Actueel

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?

door Joël Wieme op 6 mei 2024

Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden.

Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?

Een groep onderzoekers en een adviesraad van inwoners deden er onderzoek naar en zetten een aantal lessen op een rij. Vanuit onze eigen ervaring denken wij dat deze lessen voor veel participatietrajecten waar het onderwerp gevoelig ligt, de doelgroep kwetsbaar is of het wantrouwen groot is, behulpzaam zijn. Vrij vertaald, ook vanuit onze eigen ervaringen:

Leg je aanpak voor de participatie vóór aan een select groepje inwoners.

Wat vinden zij ervan? Voelen zij zich prettig bij de gekozen werkvorm? Kun je écht een open gesprek voeren (ook al bedoel je het als ambtenaar nog zo goed)? Het effect is dat inwoners zich mede-eigenaar voelen voor het traject, de bedoeling van de gemeente beter begrijpen en je allerlei waardevolle aandachtspunten meegeven, die je kunt gebruiken om de aanpak te verfijnen, reële verwachtingen te wekken en duidelijk te communiceren.

 Zet de participant niet geforceerd in de spotlight.

Als ambtenaar ben je gewend om voor een groep te staan, te presenteren en te discussiëren, maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Als je werkt met een kwetsbare groep of een delicaat onderwerp, pas dan op met al te frivole werkvormen waarmee je de plank misschien wel mis slaat.

Sla als gespreksleider een brug tussen wat is besproken in de voorbereiding en wat aan bod komt tijdens de ‘echte’ bijeenkomst.

Je creëert als het ware een ‘haakje’ in het gesprek waar participanten op kunnen reageren. Dat is voor sommige inwoners laagdrempeliger dan zelf het woord te moeten nemen en een punt te maken.

Wees duidelijk over wat je gaat doen met de opbrengst van de bijeenkomst.

‘We nemen het mee’ is een dooddoener. Daarmee zeg je eigenlijk: ik kijk nog wel of ik iets met jouw inbreng kan. Schets de vervolgstappen en hoe je gebruik gaat maken van de inbreng van de groep, wanneer ze er weer iets van horen, etc.

Maak een VISUEEL MOOI verslag van de bijeenkomst.

Geen woordelijk uitgeschreven notulen, geen lange lappen tekst. Gebruik plaatjes, kleuren en foto’s. Werk de rode draden uit en verzand niet in volledigheid.

Denk na over een geschikte locatie.

De kamer waar het college altijd vergadert is misschien niet zo geschikt als het wantrouwen tegen de gemeente groot is en er sprake is van veel weerstand.

Graag geven we nog drie bonustips, bovenop alles dat al in het artikel aan bod kwam.

🚀 Kom naar het gevoel van de participanten toe.

Sla de beleefdheden en sociaal wenselijke omgangsvormen over en kom meteen tot de kern: ‘wij begrijpen heel goed dat u zich zorgen maakt over…. Er denkt misschien: er is al zoveel gebeurd, en nu komt de gemeente met nóg een praatsessie’. Door meteen metacommunicatie toe te passen, stel je je reëel en kwetsbaar op. Je laat ook zien dat je je verplaatst in het gevoel van de ander en hen serieus neemt. Hiermee breek je het ijs en bied je ruimte om boosheid, frustratie, scepsis en wantrouwen éven te laten varen en samen constructief in gesprek te gaan. Let wel: dit moet geen toneelstukje worden. Mensen prikken daar meteen doorheen!

🚀 Gebruik je ‘usual suspects’ om de ‘unusual suspects’ te vinden.

In participatieland kom je vaak dezelfde mensen tegen. Het zijn mensen die actief zijn bij verenigingen, adviesraden en wijkplatforms. Wil je ook die andere mensen spreken? Vraag jouw usual suspects hoe je die mensen kunt vinden. Dat is geen rare vraag, en heel vaak kunnen ze je daar geweldig bij helpen. Bijvangst: sterk gevoeld eigenaarschap en draagvlak voor je participatietraject. De drempel voor mensen om mee te doen is lager omdat je het sociale netwerk gebruikt om hen te benaderen en de uitnodiging om te participeren niet ‘koud’ van de gemeente komt.

🚀 Werk met kleine groepen.

Hoe groter de groep, hoe officiëler en afstandelijker het wordt. En hoe groter de drempel om mee te doen, laat staan ook echt iets te zeggen. De communicatie wordt meer éénrichtingsverkeer en de inhoud oppervlakkiger. Kleine groepen voelen daarentegen sneller vertrouwd en er ontstaat makkelijker een goed gesprek.

🚀 Denk na over wie het participatietraject begeleidt.

Participatie is wat mij betreft een kerntaak van iedere gemeente en het organiseren van participatietrajecten en -bijeenkomsten zou een integraal onderdeel moeten zijn van het werk van beleidsmedewerkers en projectleiders. Maar sóms is het fijner om iemand anders het traject of de bijeenkomst te laten organiseren of begeleiden. Bijv. als er veel wantrouwen is naar de gemeente of de druk hoog is. Een externe gespreksbegeleider of projectleider (van de participatie) kan dan uitkomst bieden. Je houdt als gemeente de handen vrij en kunt veel makkelijker zelf als één van de participanten deelnemen aan het participatietraject.

Meer weten? Heb je een vraagstuk of dilemma en wil je even sparren? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen: 06 – 36 46 73 04,  info@faqtoradviseurs.nl of stuur een bericht op Linkedin.

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?
Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden. Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?
Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren
Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.
AANKONDIGING BOEK: Out-of-the Web | Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen
Hersteloperatie #Toeslagenaffaire? Afhandeling #aardbevingschade? Zegt het u iets? Ongetwijfeld doet het u denken aan een op hol geslagen bureaucratie. Regels, systemen en structuren zijn leidend geworden. "Hebben we het niet allemaal veel te complex gemaakt?" vragen wij ons af. Wij werken momenteel aan een boek: #OutoftheWeb. Ondertitel 'Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen'.
PROJECT | Gemeente Maashorst teamplan sociaal domein voor sturing op strategische opgaven
In 2024 werden de medewerkers van het team Sociaal Beleid van de gemeente Maashorst nog vaak geleefd door de waan van de dag. Vanaf 2024 willen de directie en teammanagers hier verandering in brengen: medewerkers moeten het werk weer gaan beheersen i.p.v. andersom. Er moet een teamplan komen waarin er scherpte komt op de belangrijke opgaven en doelen in het sociaal domein en dit tactisch en operationeel wordt doorvertaald. Benieuwd hoe we dit aanpakken?
PROJECT | Gemert-Bakel, een participatieve gemeente!
Vorig jaar vroeg de gemeente Gemert-Bakel ons om de organisatie te helpen in hun ‘transformatie’ naar een (nog) meer participatieve cultuur. We zijn met een groep van 20 betrokken medewerkers aan de slag gegaan en hebben diverse doorleefsessies gehouden. Hieruit is sterk naar boven gekomen welke thema’s de komende jaren vooral aandacht vragen en hoe we hier op gaan anticiperen. Ook hebben we gezamenlijk gewerkt aan een praktisch handelingskader voor participatie. In het komende jaar gaan we medewerkers in de praktijk intensief helpen, begeleiden en coachen. Dat doen we aan de hand van onze out-of-the web aanpak; organisch, praktisch, on the job en vooral doelgericht!
BLOG | ‘Vakmensen en afvinkers’
Vakmensen, waaronder ook ambtenaren bij gemeenten en provincies, lopen vaak vast in de wereld van de 'afvinkers'. In dit artikel van NRC van 6 januari beschrijft Christiaan Weijts hoe 'procesmanagers' en 'afvinkers' de beroepseer en de kwaliteit van het goede werk van professionals beschadigen. Maar ook (en daar is al veel over gezegd en geschreven): hoe inwoners in de knel komen te zitten door een doorgeschoten bureaucratie. Want wie de taal minder machtig is, juridisch niet is onderlegd of om welke andere reden de wegen niet kent, komt er niet doorheen, met alle gevolgen van dien. Zie het toeslagenschandaal. Zie het stikstofdebacle. Zie de woningbouwopgave. Zie nog veel andere dossiers.

De gemeente Maashorst wil zich ontwikkelen tot een écht participatieve gemeente. Daarvoor hebben