Project in beeld

Datagedreven werken? Eerst de opgave en dan de data!

door Joël Wieme op 3 april 2023

De betaalbaarheid van het sociaal domein staat al jaren onder druk. De afgelopen jaren zijn de kosten van met name zorgtaken fors gestegen. Het gemeentelijke zorg- en welzijnswerk wordt op de manier zoals het nu gaat de komende jaren onbetaalbaar. De oorzaken zijn bekend: we worden steeds ouder, er wordt meer van ons verwacht en we leggen voor ons zelf de lat (te) hoog. Daarnaast spelen geldzorgen, individualisering en kansenongelijkheid een rol. Hierdoor is er een groeiende groep die ondersteuning nodig heeft. Bovendien wordt de (psychische) problematiek bij diverse doelgroepen complexer, waardoor steeds vaker een beroep wordt gedaan op professionele hulp en zorg. Tegelijkertijd zijn al die professionals op de arbeidsmarkt niet te vinden, met groeiende wachtlijsten als gevolg.

Grip op kosten is nog niet zo eenvoudig

Gemeenten hebben slechts beperkte mogelijkheden om de kosten in de hand te houden. Inwoners die recht hebben op hulp of zorg kan deze hulp immers niet zomaar worden ontzegd. Herhaaldelijke oproepen van gemeenten (via de VNG) bij het Rijk om de zorgvraag en -kosten in balans te brengen met de middelen die gemeenten vanuit het gemeentefonds krijgen, hebben (nog) niet geleid tot een structurele oplossing. Inmiddels trekt ook het Rijk aan de rem; vanaf 2026 wordt een forse bezuiniging ingeboekt.

Fundamentele verandering nodig

De ‘kaasschaafmethode’ en ‘hier en daar’ wat efficiënter werken zet geen zoden aan de dijk. Er moet iets fundamenteels veranderen. Uitgangspunt is dat zorg, hulp en ondersteuning er altijd zijn voor mensen die het, het hardst nodig hebben. Om dit doel te bereiken moet de vraag naar relatief dure ‘tweedelijns’ zorg worden ingedamd. Ook preventie is belangrijk: beter voorkomen dan genezen.

Ook de gemeente Loon op Zand  heeft met deze problematiek te maken. De gemeente wil haar aanpak en interventies zo gericht mogelijk inzetten en heeft zich de vraag gesteld:

Hoe kan data ons helpen om de samenleving enerzijds weerbaarder en zelfredzamer te maken én anderzijds de uitvoering van sociaal domein efficiënter te organiseren?”

Loon op Zand heeft ons gevraagd om de gemeente te helpen meer datagedreven te werken in het sociaal domein.

Het begin is er

De afgelopen jaren was er al het nodige gebeurd op het gebied van datagedreven werken. Zo heeft de gemeente een visie op het sociaal domein opgesteld, waarin de problematiek helder is verwoord en langs drie lijnen wordt ingezet op het vergroten van de grip en het verhogen van de kwaliteit. Intussen is de gemeente aan de slag gegaan met het vertalen van de visie naar een concreet uitvoeringsplan. Tot slot zijn de afgelopen jaren een digitaal dashboard ontwikkeld waarin actuele data over zorg en hulp in beeld zijn gebracht en er wordt periodiek aan de raad gerapporteerd middels een raadmonitor. Deze elementen zijn echter nog onvoldoende op elkaar aangesloten en ook is er nog geen duidelijke verbinding naar de P&C-cyclus.

Datagedreven werken: eerst terug naar de basis

Datagedreven werken is een middel en geen doel op zichzelf. Centraal in onze aanpak staat: eerst terug naar de basis! Welk probleem willen we oplossen met datagedreven werken? Wat zijn de belangrijkste inhoudelijke doelgroepen en problematieken? Aan welke knoppen kunnen we draaien om daar iets aan te doen, rekening houdend met beschikbare middelen en de reële mogelijkheden van de gemeente? En hoe houden we zicht op de effectiviteit en efficiëntie van onze interventies? Zolang dit niet helder is, blijft het onduidelijk welke data je nodig hebt en wat je mogelijk nog extra moet meten.

Deze – en andere – vragen zijn essentiële beginvragen vóórdat je aan de slag kunt gaan met het maken van interactieve dashboards en spetterende rapportages, laat staan intelligente, zelflerende en voorspellende modellen. Zodra deze vragen scherp in beeld zijn, kunnen gericht data worden verzameld en in beeld worden gebracht. Als additioneel iets moeten worden gemeten of onderzocht, dan is helder waarvoor dat nodig is.

De focus verschuift van het instrument – datagedreven werken – naar het maatschappelijke doel: adequate hulp en zorg bieden aan mensen die het nodig hebben, tegen aanvaardbare kosten. Datagedreven werken komt weer in het hart van het sociaal domein te liggen en kan zo  een integraal onderdeel worden van het werk van beleidsmedewerkers, en niet alleen van de ‘techneuten van de cijfertjes’.

Meer weten over hoe we dit vraagstuk precies aanpakken? We vertellen je er graag meer over. Neem contact met ons op en maak vrijblijvend een afspraak.

Dit artikel is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Flexkwaliteit.

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?
Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden. Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?
Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren
Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.
AANKONDIGING BOEK: Out-of-the Web | Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen
Hersteloperatie #Toeslagenaffaire? Afhandeling #aardbevingschade? Zegt het u iets? Ongetwijfeld doet het u denken aan een op hol geslagen bureaucratie. Regels, systemen en structuren zijn leidend geworden. "Hebben we het niet allemaal veel te complex gemaakt?" vragen wij ons af. Wij werken momenteel aan een boek: #OutoftheWeb. Ondertitel 'Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen'.
PROJECT | Gemeente Maashorst teamplan sociaal domein voor sturing op strategische opgaven
In 2024 werden de medewerkers van het team Sociaal Beleid van de gemeente Maashorst nog vaak geleefd door de waan van de dag. Vanaf 2024 willen de directie en teammanagers hier verandering in brengen: medewerkers moeten het werk weer gaan beheersen i.p.v. andersom. Er moet een teamplan komen waarin er scherpte komt op de belangrijke opgaven en doelen in het sociaal domein en dit tactisch en operationeel wordt doorvertaald. Benieuwd hoe we dit aanpakken?
PROJECT | Gemert-Bakel, een participatieve gemeente!
Vorig jaar vroeg de gemeente Gemert-Bakel ons om de organisatie te helpen in hun ‘transformatie’ naar een (nog) meer participatieve cultuur. We zijn met een groep van 20 betrokken medewerkers aan de slag gegaan en hebben diverse doorleefsessies gehouden. Hieruit is sterk naar boven gekomen welke thema’s de komende jaren vooral aandacht vragen en hoe we hier op gaan anticiperen. Ook hebben we gezamenlijk gewerkt aan een praktisch handelingskader voor participatie. In het komende jaar gaan we medewerkers in de praktijk intensief helpen, begeleiden en coachen. Dat doen we aan de hand van onze out-of-the web aanpak; organisch, praktisch, on the job en vooral doelgericht!
BLOG | ‘Vakmensen en afvinkers’
Vakmensen, waaronder ook ambtenaren bij gemeenten en provincies, lopen vaak vast in de wereld van de 'afvinkers'. In dit artikel van NRC van 6 januari beschrijft Christiaan Weijts hoe 'procesmanagers' en 'afvinkers' de beroepseer en de kwaliteit van het goede werk van professionals beschadigen. Maar ook (en daar is al veel over gezegd en geschreven): hoe inwoners in de knel komen te zitten door een doorgeschoten bureaucratie. Want wie de taal minder machtig is, juridisch niet is onderlegd of om welke andere reden de wegen niet kent, komt er niet doorheen, met alle gevolgen van dien. Zie het toeslagenschandaal. Zie het stikstofdebacle. Zie de woningbouwopgave. Zie nog veel andere dossiers.

Kennismaken?

Neem vrijblijvend contact op:

(+31) 06 - 36 46 73 04

De gemeente Maashorst wil zich ontwikkelen tot een écht participatieve gemeente. Daarvoor hebben