Actueel

“Bij de overheid maken ze er een zooitje van, kijk maar naar het toeslagenschandaal. In het bedrijfsleven gaat dat veel beter.”

door Joël Wieme op 12 juni 2023

Dit is lange tijd, en nog steeds, een breed gedeelde consensus. Maar het klopt niet. De overheid is bureaucratisch én veel bedrijven zijn dat ook, of nog erger.

De oorzaak? Doorgeslagen bureaucratie. Regels die tegenstrijdig zijn. Onlogische keuzes. Medewerkers die protocollen moeten volgen die aantoonbaar en evident onlogisch zijn, en - nog belangrijker - niet het belang van de klant en ook niet het belang van de (overheids)organisatie dienen.

Zweefparasol

Klein voorbeeld. Ik kocht een zweefparasol via bol.com. Via zo'n onderaannemer die ik uit fatsoen hier niet bij naam zal noemen. Binnen zes weken was ie stuk (binnen de garantie). Zuchtje wind en een borgpen die het geheel bij elkaar moet houden breekt af. Gemaakt van hol aluminium. Ik geïrriteerd, want wáárom maak je een onderdeel dat alle krachten van de wind moet opvangen van dun, licht materiaal? Verspilling van grondstoffen, energie en moeite. Of minder diplomatiek: waardeloze rotzooi uit China. Over #duurzaamheid zal ik verder maar zwijgen.

Ik neem contact op met de verkoper. In de algemene voorwaarden vind ik hun telefoonnummer. Niet op de contactpagina van hun website, waar je het zou verwachten.

Ik krijg een mevrouw aan de lijn. "Wat vervelend voor u meneer. U kunt de parasol aan ons terugsturen, dan ontvangt u van ons een nieuwe." "Maar ik wíl helemaal geen nieuwe parasol, want ik heb geen vertrouwen in de bouwkwaliteit van het ding. Ik wil veel liever m'n geld terug, of desnoods een deel van het aankoopbedrag."

"Dat kan nie.... <onderbreekt haar zin> Ik zal even voor u kijken." 5 seconden later: "Nee meneer, dat kan niet, de retourtermijn is al voorbij."

"Ik snap dat de retourtermijn voorbij is" reageer ik. "Maar kunnen we niet een deal maken? Dat ik een deel van het aankoopbedrag terug krijg, zodat ik een nieuwe parasol kan kopen?" "Nee meneer, dat kan ik niet doen."

"Waarom niet dan? Dit is voor jullie toch óók duurder? Je hebt 1) kosten gemaakt voor een parasol die nu kapot is, dan moet je 2) kosten maken om de kapotte parasol op laten halen (en dat is duur, want groot pakket) en 3) je moet opnieuw een parasol leveren."

"Ja, maar ik kan dit zo niet in het retoursysteem invullen meneer. Ik kan alleen aanklikken dat u een andere parasol wilt."

Verbijstering mijnerzijds.

"Waardeloos dit. Stuur dan maar een nieuwe op."

Ik rond het gesprek beleefd af, al kost me dat wel wat moeite.

Systeem is de grote winnaar

Het resultaat, te beginnen met de verliezers:

  1. De klant, want deze krijgt niet een oplossing die hij wil.
  2. Het bedrijf, want die is veel meer geld kwijt.
  3. Het milieu, want deze uit China geïmporteerde rommel verdwijnt straks gewoon in de kliko.

Er is maar één winnaar: de onlogische, onverbiddelijke bureaucratie.

Ik weet dat dit niet nieuw is, er zijn al boeken over volgeschreven. Maar waarom bestaat het probleem dan nog steeds in deze mate?

Kloof tussen overheid en inwoner, bedrijf en klant steeds groter

Mijn verklaring: door steeds verdergaande globalisering en digitalisering zijn overheid en bedrijven steeds verder van hun klant, cliënt of inwoner af komen te staan.

We zien elkaar niet meer. We spreken elkaar niet meer. We communiceren via chatbots, contactformulieren en ‘tickets’.

We hebben alles geautomatiseerd en voor voorkomende situaties regels en protocollen bedacht. Letterlijk de mens eruit gehaald. Problemen en onvolkomenheden hebben we óók gestandaardiseerd.

Het systeem i.p.v. de doelen, de klant of de inwoner is leidend geworden.

Gek hè, dat we dan onmenselijke gedrochten van systemen krijgen?

Gek hè, dat de kloof tussen overheid (en dus ook bedrijven!) en inwoners steeds groter wordt?

Gek hè, dat beleidskeuzes niet worden begrepen, het vertrouwen in politiek en overheid afneemt en de weerstand toeneemt?

En dan moet de AI-revolutie nog beginnen. De proef van het Amerikaanse leger waarin een AI-robot zijn opdrachtgever opblies omdat deze volgens de robot niet logisch handelde om het gegeven doel te bereiken, geeft ons alvast een inkijkje wat ons te wachten staat.

'Lekker somber allemaal, maar hoe dan wel?', hoor ik je denken.

Terug naar de basis: Out-of-the Web

Natuurlijk heb ik ook niet alle wijsheid in pacht. Maar het kán wel echt anders. Maar dan moeten we tegen heilige huisjes aan durven schoppen. Dan moeten we het anders dúrven doen. We moeten eerst afscheid nemen van de – misleidende – gedachte dat we al die systemen, protocollen en regels nodig hebben. Laat staan dat ze allemaal effectief zijn.

Want dat zijn ze lang niet altijd.

Hoe dan wel?

Door met medewerkers terug te gaan naar de échte doelen.

Door te doorleven waar we het ook weer doen.

Door onze klant, inwoner, cliënt en patiënt weer als mens (!) te zien en niet als casus, object, ticket, ‘asset’ of ‘liability’.

Door met de mens waar we ons bestaansrecht aan ontlenen (omdat hij/zij belasting betaalt, onze producten of diensten koopt of op ons heeft gestemd) weer te zien, te spreken en (proberen te) begrijpen waar zijn of haar behoefte ligt.

‘Maar dat kan toch allemaal niet meer in deze tijd, met zoveel personeelstekorten, vergrijzing en álle grote complexe opgaven waar we voor staan?’, denk je misschien.

Jawel, als we er voor open staan om ons zelf in de spiegel te kijken en over onze eigen schaduw heen te stappen.

Bovendien: dit systeem wat we nu hebben, werkt in ieder geval níet.

Samen met Mark Hendrikx zie ik het als mijn missie om (overheids)organisaties te helpen die kloof tussen inwoner en overheid, tussen leef- en systeemwereld, te verkleinen. Dat doen we met onze Out-of-the Web benadering, waarin we met onze opdrachtgevers altijd terug gaan naar de essentie of bedoeling en waarin systemen dienend en niet leidend zijn.

Er is nog veel werk te doen.

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?
Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden. Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?
Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren
Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.
AANKONDIGING BOEK: Out-of-the Web | Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen
Hersteloperatie #Toeslagenaffaire? Afhandeling #aardbevingschade? Zegt het u iets? Ongetwijfeld doet het u denken aan een op hol geslagen bureaucratie. Regels, systemen en structuren zijn leidend geworden. "Hebben we het niet allemaal veel te complex gemaakt?" vragen wij ons af. Wij werken momenteel aan een boek: #OutoftheWeb. Ondertitel 'Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen'.
PROJECT | Gemeente Maashorst teamplan sociaal domein voor sturing op strategische opgaven
In 2024 werden de medewerkers van het team Sociaal Beleid van de gemeente Maashorst nog vaak geleefd door de waan van de dag. Vanaf 2024 willen de directie en teammanagers hier verandering in brengen: medewerkers moeten het werk weer gaan beheersen i.p.v. andersom. Er moet een teamplan komen waarin er scherpte komt op de belangrijke opgaven en doelen in het sociaal domein en dit tactisch en operationeel wordt doorvertaald. Benieuwd hoe we dit aanpakken?
PROJECT | Gemert-Bakel, een participatieve gemeente!
Vorig jaar vroeg de gemeente Gemert-Bakel ons om de organisatie te helpen in hun ‘transformatie’ naar een (nog) meer participatieve cultuur. We zijn met een groep van 20 betrokken medewerkers aan de slag gegaan en hebben diverse doorleefsessies gehouden. Hieruit is sterk naar boven gekomen welke thema’s de komende jaren vooral aandacht vragen en hoe we hier op gaan anticiperen. Ook hebben we gezamenlijk gewerkt aan een praktisch handelingskader voor participatie. In het komende jaar gaan we medewerkers in de praktijk intensief helpen, begeleiden en coachen. Dat doen we aan de hand van onze out-of-the web aanpak; organisch, praktisch, on the job en vooral doelgericht!
BLOG | ‘Vakmensen en afvinkers’
Vakmensen, waaronder ook ambtenaren bij gemeenten en provincies, lopen vaak vast in de wereld van de 'afvinkers'. In dit artikel van NRC van 6 januari beschrijft Christiaan Weijts hoe 'procesmanagers' en 'afvinkers' de beroepseer en de kwaliteit van het goede werk van professionals beschadigen. Maar ook (en daar is al veel over gezegd en geschreven): hoe inwoners in de knel komen te zitten door een doorgeschoten bureaucratie. Want wie de taal minder machtig is, juridisch niet is onderlegd of om welke andere reden de wegen niet kent, komt er niet doorheen, met alle gevolgen van dien. Zie het toeslagenschandaal. Zie het stikstofdebacle. Zie de woningbouwopgave. Zie nog veel andere dossiers.

De gemeente Maashorst wil zich ontwikkelen tot een écht participatieve gemeente. Daarvoor hebben