Actueel

Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren

door Joël Wieme op 21 februari 2024

Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Christiaan Pelgrim van NRC interviewde Nathalie van Berkel (UWV) en Alexander Pechtold (CBR) en schreef er dit artikel over.

Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.

Want wie moet zich nu precies aangesproken voelen? Het hele kabinet? Sommige ministers? De Tweede Kamer? Of ook provincie- en gemeentebesturen? Bovendien is 'de politiek' wispelturig, regelmatig door opportunisme gedreven en per definitie een cocktail van uiteenlopende belangen en belangengroepen. Willen we zo'n abstracte oproep voor complexiteitsreductie dáár neerleggen?

Of ‘de politiek’ de complexiteitsproblemen gaat oplossen valt nog te bezien. Waar organisaties zélf invloed op hebben is op de cultuur, sturing en het leiderschap van de eigen organisatie. Minder complexiteit vraagt namelijk om een cultuur:

👉 waarin medewerkers meer eigenaarschap gaan voelen wáár en voor wíe ze het doen

👉 waar medewerkers uit de hokjes kruipen waar organisatiestructuren en werkprocessen hen in gedwongen hebben en zelf weer meer gaan doorleven

👉 waarin medewerkers veel meer regie pakken, vanuit scherpte op hun verantwoordelijkheid en reële invloed en de rol die daar bij past

In zo’n cultuur staan de inhoudelijke doelen centraal en zijn de regels, processen en systemen daar dienend aan. Dat is bovendien effectiever, goedkoper en leuker om voor te werken dan het bedienen van een bureaucratische machine die de overheid nog te vaak is.

Toegegeven, dat lost niet alle problemen op. Voor een belangrijk deel moeten kabinet en Kamer óók iets doen aan het verstikkende oerwoud van elkaar deels overlappende en deels tegensprekende detaillistische regelgeving waar nóch de burger, noch de overheid mee gediend is. Maar wat het wel doet is dat (uitvoerings)organisaties:

👉 zich niet afhankelijk maken van het vermogen (of het gebrek eraan) van de politiek om iets abstracts als ‘complexiteit’ te verminderen; en

👉 zelf regie houden om te doen wat binnen hun eigen invloedssfeer ligt

In 2024 verschijnt het boek 'Out of the Web. Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, én hoe ze daar weer uitkomen' Daarin nemen Mark Hendrikx en Joël Wieme de lezer mee in wat we het ‘bureaucratische web’ noemen en bieden we een verrassend eenvoudig perspectief waarmee organisaties kunnen omgaan met complexiteit.

Meer weten? Zie ook onze pagina over onze Out-of-the Web filosofie, met meer informatie over het boek. Herkent u zich in ons verhaal, bent u getriggerd en wilt u meer weten? Of denkt u dat uw organisatie ook wel wat Out-of-the Web kan gebruiken? Mail ons op info@faqtoradviseurs.nl of bel ons op 06 - 36 46 73 04. Wij denken graag met u mee.

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?
Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden. Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?
Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren
Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.
AANKONDIGING BOEK: Out-of-the Web | Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen
Hersteloperatie #Toeslagenaffaire? Afhandeling #aardbevingschade? Zegt het u iets? Ongetwijfeld doet het u denken aan een op hol geslagen bureaucratie. Regels, systemen en structuren zijn leidend geworden. "Hebben we het niet allemaal veel te complex gemaakt?" vragen wij ons af. Wij werken momenteel aan een boek: #OutoftheWeb. Ondertitel 'Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen'.
PROJECT | Gemeente Maashorst teamplan sociaal domein voor sturing op strategische opgaven
In 2024 werden de medewerkers van het team Sociaal Beleid van de gemeente Maashorst nog vaak geleefd door de waan van de dag. Vanaf 2024 willen de directie en teammanagers hier verandering in brengen: medewerkers moeten het werk weer gaan beheersen i.p.v. andersom. Er moet een teamplan komen waarin er scherpte komt op de belangrijke opgaven en doelen in het sociaal domein en dit tactisch en operationeel wordt doorvertaald. Benieuwd hoe we dit aanpakken?
PROJECT | Gemert-Bakel, een participatieve gemeente!
Vorig jaar vroeg de gemeente Gemert-Bakel ons om de organisatie te helpen in hun ‘transformatie’ naar een (nog) meer participatieve cultuur. We zijn met een groep van 20 betrokken medewerkers aan de slag gegaan en hebben diverse doorleefsessies gehouden. Hieruit is sterk naar boven gekomen welke thema’s de komende jaren vooral aandacht vragen en hoe we hier op gaan anticiperen. Ook hebben we gezamenlijk gewerkt aan een praktisch handelingskader voor participatie. In het komende jaar gaan we medewerkers in de praktijk intensief helpen, begeleiden en coachen. Dat doen we aan de hand van onze out-of-the web aanpak; organisch, praktisch, on the job en vooral doelgericht!
BLOG | ‘Vakmensen en afvinkers’
Vakmensen, waaronder ook ambtenaren bij gemeenten en provincies, lopen vaak vast in de wereld van de 'afvinkers'. In dit artikel van NRC van 6 januari beschrijft Christiaan Weijts hoe 'procesmanagers' en 'afvinkers' de beroepseer en de kwaliteit van het goede werk van professionals beschadigen. Maar ook (en daar is al veel over gezegd en geschreven): hoe inwoners in de knel komen te zitten door een doorgeschoten bureaucratie. Want wie de taal minder machtig is, juridisch niet is onderlegd of om welke andere reden de wegen niet kent, komt er niet doorheen, met alle gevolgen van dien. Zie het toeslagenschandaal. Zie het stikstofdebacle. Zie de woningbouwopgave. Zie nog veel andere dossiers.

De gemeente Maashorst wil zich ontwikkelen tot een écht participatieve gemeente. Daarvoor hebben