Actueel

BLOG | Omgevingswet: van organisatiestress naar organisatieflow

door Joël Wieme op 8 januari 2024

De Omgevingswet kan behoorlijk wat stress met zich meebrengen. Welke kaders stellen wij om de omgevingsdialoog tot zijn recht te laten komen? Hoe gaan we met onze inwoners participeren? Eén ding is zeker; het welslagen van de wet staat of valt bij de wijze waarop ambtenaren hun nieuwe ‘kameleon-rol’ gaan invullen. Hoe participatief, creatief en empathisch zijn zij als zij in wisselende samenstellingen aan tafel zitten met inwoners, instellingen, verenigingen en bedrijven? Hoe verenigen zij de ‘bedoeling’ met de vele regels die er zijn?

Wij zien de Omgevingswet als dé kans om te transformeren naar een participatieve gemeente; een gemeente die luistert, die weet wat de samenleving nodig heeft, die soms stevig regie pakt en die in constructieve interactie met partners reële vergunningen regelt die ook echt aansluiten op de bedoeling.

Wij helpen gemeenten bij hun transformatie naar een participatieve organisatie. Dat doen we niet met geijkte tijdrovende cultuurtrajecten. Daar geloven wij niet in. Waar we wél in geloven is om gewoon met medewerkers aan de slag te gaan in de dagelijkse praktijk. Begeleiding op de werkvloer, coaching on the job, gerichte intervisie en doorpakken op reële casuïstiek. Sámen leren, successen boeken, modelleren en elkaar inspireren.

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag mee over uw vraagstuk.

🌐 info@faqtoradviseurs.nl | 📞 06 - 36 46 73 04 | 📞 06 - 54 27 00 04

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?
Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden. Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?
Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren
Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.
AANKONDIGING BOEK: Out-of-the Web | Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen
Hersteloperatie #Toeslagenaffaire? Afhandeling #aardbevingschade? Zegt het u iets? Ongetwijfeld doet het u denken aan een op hol geslagen bureaucratie. Regels, systemen en structuren zijn leidend geworden. "Hebben we het niet allemaal veel te complex gemaakt?" vragen wij ons af. Wij werken momenteel aan een boek: #OutoftheWeb. Ondertitel 'Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen'.
PROJECT | Gemeente Maashorst teamplan sociaal domein voor sturing op strategische opgaven
In 2024 werden de medewerkers van het team Sociaal Beleid van de gemeente Maashorst nog vaak geleefd door de waan van de dag. Vanaf 2024 willen de directie en teammanagers hier verandering in brengen: medewerkers moeten het werk weer gaan beheersen i.p.v. andersom. Er moet een teamplan komen waarin er scherpte komt op de belangrijke opgaven en doelen in het sociaal domein en dit tactisch en operationeel wordt doorvertaald. Benieuwd hoe we dit aanpakken?
PROJECT | Gemert-Bakel, een participatieve gemeente!
Vorig jaar vroeg de gemeente Gemert-Bakel ons om de organisatie te helpen in hun ‘transformatie’ naar een (nog) meer participatieve cultuur. We zijn met een groep van 20 betrokken medewerkers aan de slag gegaan en hebben diverse doorleefsessies gehouden. Hieruit is sterk naar boven gekomen welke thema’s de komende jaren vooral aandacht vragen en hoe we hier op gaan anticiperen. Ook hebben we gezamenlijk gewerkt aan een praktisch handelingskader voor participatie. In het komende jaar gaan we medewerkers in de praktijk intensief helpen, begeleiden en coachen. Dat doen we aan de hand van onze out-of-the web aanpak; organisch, praktisch, on the job en vooral doelgericht!
BLOG | ‘Vakmensen en afvinkers’
Vakmensen, waaronder ook ambtenaren bij gemeenten en provincies, lopen vaak vast in de wereld van de 'afvinkers'. In dit artikel van NRC van 6 januari beschrijft Christiaan Weijts hoe 'procesmanagers' en 'afvinkers' de beroepseer en de kwaliteit van het goede werk van professionals beschadigen. Maar ook (en daar is al veel over gezegd en geschreven): hoe inwoners in de knel komen te zitten door een doorgeschoten bureaucratie. Want wie de taal minder machtig is, juridisch niet is onderlegd of om welke andere reden de wegen niet kent, komt er niet doorheen, met alle gevolgen van dien. Zie het toeslagenschandaal. Zie het stikstofdebacle. Zie de woningbouwopgave. Zie nog veel andere dossiers.

De gemeente Maashorst wil zich ontwikkelen tot een écht participatieve gemeente. Daarvoor hebben