Actueel

“Burgerinvloed: als de gemeente wel luistert, maar niet levert”

door Mark Hendrikx op 17 juli 2023

Dit is de titel van een onderzoek van Emiel Rijshouwer en Els Leclercq naar inwonersparticipatie in de Rotterdamse wijk Reyeroord. Volgens dit onderzoek gaat de gemeente met goede intenties in gesprek met inwoners, maar komt er vaak weinig terecht van wat inwoners willen.

Systeem- vs. leefwereld

De onderzoekers stellen in hun artikel op socialevraagstukken.nl dat de bekende paradox van #systeemwereld de #leefwereld in de weg staat. Ambtenaren en middenmanagement bieden te weinig ruimte om samen met inwoners tot (andere) oplossingen te komen. Contracten, samenwerkingsverbanden, structuren en processen ontnemen de ruimte om te werken aan de problemen en oplossingen die de inwoners zelf aandragen.

Out-of-the Web

Vanuit ons werk is dit fenomeen zeer herkenbaar. Wij, Mark Hendrikx en Joël Wieme, hebben in de afgelopen jaren voor diverse gemeenten #participatiebeleid gemaakt, behoeften #gebiedsgericht opgehaald (met #kernenCV's) en hebben we medewerkers begeleid en getraind om tot een #participatievegemeente te komen. Dit doen we volgens onze ‘Out-of-the Web’ benadering, waarbij we met inwoners en medewerkers terug naar de bedoeling gaan, onnodige bureaucratie en systemen weghalen en medewerkers prikkelen om tot creatieve oplossingen te komen. Dit is nodig, omdat de praktijk van participatie vaak ontzettend weerbarstig is.

Weerbarstige praktijk

De weerbarstigheid zit niet zozeer in onwil bij ambtenaren, maar in een kluwen aan systemen, structuren en regels waar de ambtenaren zich toe moeten verhouden. Fijn als inwoners zelf hun buurt willen opknappen, maar het wordt vaak lastig als blijkt dat de afdeling openbare ruimte al onderhoudscontracten heeft met aannemers en hoveniers, de afdeling verkeer legio eisen stelt aan de verkeersveiligheid van de inrichting en de medewerkers van duurzaamheid eisen stellen i.h.k.v. hittestress en het klimaat. Niet zelden worden initiatieven van enthousiaste inwoners door het ‘web’ – dat er overigens om moverende redenen is - in de kiem gesmoord.

Systeemwereld onbewust leidend

Nog te vaak zijn de systemen, structuren en regels (vaak onbewust en onbedoeld) leidend en níet de wensen en behoeften van de inwoners. Gemeenten proberen burgerbetrokkenheid te realiseren op hún voorwaarden, dus binnen de context van het web. Gechargeerd gezegd: de gemeente verwacht dat de leefwereld van de inwoners zich zal voegen naar de systeemwereld van de gemeente. Dit leidt tot oneigenlijke en onwenselijke situaties:

👉 De gemeente heeft een plan al grotendeels ingevuld en vraagt inwoners (soms met veel bombarie in een forse communicatiecampagne) om input te leveren op de laatste details die voor inwoners het minst interessant zijn.

👉 Er worden behoeften opgehaald en tijdens het ophalen ontstaan vanzelfsprekend verwachtingen bij inwoners. Er wordt te weinig gekeken of de wensen en behoeften wel reëel en haalbaar zijn, wat de uitvoering grofweg vraagt en wie waarvoor verantwoordelijk is. Bij de 'uitvoering' kunnen de torenhoge verwachtingen bij lange na niet worden gerealiseerd, teleurstelling is het resultaat.

👉 De gemeente wil participatie op een andere manier organiseren en zoekt meteen naar middelen, instrumenten en strak omlijnde methoden. Nieuwe gesprekstechnieken, mooiere enquêtes, getekende gespreksverslagen, digitale participatiewebsites en zelfs het #burgerberaad. Allemaal prachtige instrumenten, maar vaak lekt de energie na een tijdje weg en ontstaat er 'gedoe', omdat....

… de systeemwereld voor inwoners ver af staat van hún werkelijkheid en dus voor hen niet logisch is. Echte burgerinvloed vraagt van de gemeente om omdenken; wat is er wél mogelijk binnen de vigerende systemen, structuren en regels? Zo maakten we bijv. bij een gemeente mee dat een goed bedoelende beleidsmedewerker Wonen er aanvankelijk van overtuigd was niets te kunnen betekenen voor een tiental starters die op zoek was naar kleine betaalbare woningen. Het ging om een locatie waar geen nieuwbouw mogelijk was en waar een voormalig zorgcentrum gevestigd was. Na een gesprek met de architect, de starters en de beleidsmedewerker bleek het bestaande pand zó aan te passen, dat er tien starterswoningen in gerealiseerd konden worden. Dit paste binnen het bestemmingsplan en voldeed aan de wensen van zowel de groep starters als de architect. De beleidsmedewerker kon zich aanvankelijk geen voorstelling maken van deze oplossingsrichting.

Vergroot het omdenkvermogen bij ambtenaren!

Om burgerbetrokkenheid te versterken is een investering nodig in organisatieontwikkeling, zodat het ‘omdenkvermogen’ van ambtenaren wordt vergroot en zij creatiever omgaan met alle regels en systemen die er zijn. Hiermee kun je direct aan de slag door medewerkers in de praktijk gericht te helpen en te begeleiden om in voorkomende gevallen om te denken en te zoeken naar slimme oplossingen die aansluiten bij de wensen en behoeften van de samenleving. Onze ervaring is dat er dán écht duurzame burgerbetrokkenheid ontstaat.

Meer weten? Neem contact met ons op via info@faqtoradviseurs.nl of 06 - 36 46 73 04 / 06 - 54 27 00 04.

Hoe creëer je een veilige setting om inwoners te laten participeren?
Gemeenten betrekken inwoners volop bij allerlei onderwerpen: om de buurt aantrekkelijker te maken, bij plannen voor de bouw van woningen of een nieuwe school, beleid voor het tegengaan van eenzaamheid, etc. Je wilt niet alleen notoire klagers of hoogopgeleide mensen spreken die zich perfect weten te verwoorden. Maar hoe organiseer je #participatie als je in gesprek wilt met de ‘unusal suspects’ of als je doelgroep kwetsbaar is? Bijv. omdat ze voor hun uitkering, zorg of hulp afhankelijk zijn van de gemeente, de taal niet vloeiend spreken, of zijn opgegroeid in een land waar van inspraak of burgerparticipatie geen sprake is?
Uitvoeringsorganisaties staren zich blind op de politiek om complexiteit te reduceren
Het moet simpeler, vinden veel (Rijks)uitvoeringsorganisaties. Minder regels die grotendeels hetzelfde doel dienen maar vaak ook tegen elkaar in werken. Uitvoeringsorganisaties leggen steevast de bal bij ‘de politiek’ neer om de complexiteit te reduceren. Natuurlijk heeft de politiek hierin een cruciale rol, maar de verantwoordelijkheid voor het reduceren van complexiteit te eenzijdig bij de politiek neerleggen is ook riskant.
AANKONDIGING BOEK: Out-of-the Web | Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen
Hersteloperatie #Toeslagenaffaire? Afhandeling #aardbevingschade? Zegt het u iets? Ongetwijfeld doet het u denken aan een op hol geslagen bureaucratie. Regels, systemen en structuren zijn leidend geworden. "Hebben we het niet allemaal veel te complex gemaakt?" vragen wij ons af. Wij werken momenteel aan een boek: #OutoftheWeb. Ondertitel 'Hoe organisaties vastlopen in bureaucratie en systemen, en hoe ze daar weer uitkomen'.
PROJECT | Gemeente Maashorst teamplan sociaal domein voor sturing op strategische opgaven
In 2024 werden de medewerkers van het team Sociaal Beleid van de gemeente Maashorst nog vaak geleefd door de waan van de dag. Vanaf 2024 willen de directie en teammanagers hier verandering in brengen: medewerkers moeten het werk weer gaan beheersen i.p.v. andersom. Er moet een teamplan komen waarin er scherpte komt op de belangrijke opgaven en doelen in het sociaal domein en dit tactisch en operationeel wordt doorvertaald. Benieuwd hoe we dit aanpakken?
PROJECT | Gemert-Bakel, een participatieve gemeente!
Vorig jaar vroeg de gemeente Gemert-Bakel ons om de organisatie te helpen in hun ‘transformatie’ naar een (nog) meer participatieve cultuur. We zijn met een groep van 20 betrokken medewerkers aan de slag gegaan en hebben diverse doorleefsessies gehouden. Hieruit is sterk naar boven gekomen welke thema’s de komende jaren vooral aandacht vragen en hoe we hier op gaan anticiperen. Ook hebben we gezamenlijk gewerkt aan een praktisch handelingskader voor participatie. In het komende jaar gaan we medewerkers in de praktijk intensief helpen, begeleiden en coachen. Dat doen we aan de hand van onze out-of-the web aanpak; organisch, praktisch, on the job en vooral doelgericht!
BLOG | ‘Vakmensen en afvinkers’
Vakmensen, waaronder ook ambtenaren bij gemeenten en provincies, lopen vaak vast in de wereld van de 'afvinkers'. In dit artikel van NRC van 6 januari beschrijft Christiaan Weijts hoe 'procesmanagers' en 'afvinkers' de beroepseer en de kwaliteit van het goede werk van professionals beschadigen. Maar ook (en daar is al veel over gezegd en geschreven): hoe inwoners in de knel komen te zitten door een doorgeschoten bureaucratie. Want wie de taal minder machtig is, juridisch niet is onderlegd of om welke andere reden de wegen niet kent, komt er niet doorheen, met alle gevolgen van dien. Zie het toeslagenschandaal. Zie het stikstofdebacle. Zie de woningbouwopgave. Zie nog veel andere dossiers.

De gemeente Maashorst wil zich ontwikkelen tot een écht participatieve gemeente. Daarvoor hebben